CONTOH 1
Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan - KSPK
TUNJANG SAINS DAN TEKNOLOGI
Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan - KSPK
TUNJANG SAINS DAN TEKNOLOGI
Rancangan Pengajaran Harian
Tarikh :
Hari :
Kelas/Kumpulan :
Kehadiran :
Masa : 30 minit
Lelaki : 0/10 orang
Perempuan : 0/10 orang
Tunjang utama : Sains dan teknologi
Tunjang disepadukan : Awal sains dan matematik
Tema : Haiwan
Subtema : Ayam saya
Standard kandungan : ST 3.4 Menjalankan penerokaan keatas ciri, habitat, cara pergerakan, jenis makanan, kitaran hidup haiwan jinak
Standard pembelajaran : 1.ST 3.4.5 Mengecam tempat tinggal haiwan
2. ST 3.4.7 Membandingkan dan mengumpulkan haiwan mengikut makanannya
3. ST 3.4.6.Memerhati dan menceritakan kitaran hidup haiwan yang biasa dijumpai
Aktiviti : Menyanyi, pergerakan, melengkapkan puzzle.
Objektif pengajaran : Di akhir pengajaran, kanak-kanak akan dapat:-
1) Mengetahui tentang tempat tinggal ayam.
2) Menyatakan tentang apakah jenis makanan terbaik yang perlu diberi kepada ayam.
3)Menyatakan cara dan tanggungjawab semasa menjaga ayam peliharaan .
Bahan bantu mengajar : 1. Kad bergambar.
2. CD lagu dan laptop
3. Puzzle gambar ayam.
Pengetahuan sedia ada : Kanak-kanak kenal ayam.
Kecerdasan pelbagai : Interpersonal
Penerapan nilai murni : Kasih sayang, tanggungjawab dan disiplin
Kemahiran berfikir : Kanak-kanak menjawab soalan apabila guru mengemukakan soalan
LANGKAH/
MASA |
ISI KANDUNGAN
|
PROSES PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
BAHAN BANTU MENGAJAR
| |
AKTIVITI GURU
|
AKTIVITI MURID
| |||
Set induksi
(5minit)
|
Sesi perkenalan dan nyanyian lagu ayam serta pergerakan
|
-Guru bertanya khabar kepada kanak-kanak dan memperkenalkan tentang tajuk yang akan diajar.
-Guru menyanyi dan membuat pergerakan seperti ayam dan meminta kanak-kanak memerhati
|
-Kanak-kanak memberi respon terhadap guru dan tajuk yang diberitahu oleh guru
-Kanak-kanak memerhati nyanyian dan pergerakan oleh guru serta mengikutinya
|
- CD lagu, laptop
|
Langkah 1
|
- Habitat ayam dan jenis makanan ayam
|
-Guru menunjukkan dan menerangkan gambar jenis-jenis ayam dan gambar habitat dan jenis makanan ayam-ayam tersebut.
|
- kanak-kanak melihat dan mendengar dengan penuh perhatian penerangan dari guru.
|
-Kad gambar kucing, gambar tempat tinggal dan makanan
|
Langkah 2
|
-pengelasan tentang habitat dan makanan ayam
|
- Guru menyuruh kanak-kanak padankan gambar habitat dengan gambar jenis-jenis ayam yang telah ditunjukan
|
-Kanak-kanak memadankan gambar yang diberikan oleh guru mengikut giliran
|
- Kad gambar kucing, gambar tempat tinggal dan makanan
|
Langkah 3
|
Aktiviti pemadanan gambar atau penyesuaian gambar
|
- Guru memberikan lembaran kerja dan memberi arahan supaya murid menyesuaikan gambar habitat ayam dan makanan ayam dengan jenis ayam dengan betul
|
-Kanak-kanak menyesuaikan gambar yang telah diberikan oleh guru.
|
-Lembaran kerja
|
Langkah 4
|
Membuat camtuman puzzle ayam
|
Guru memberi arahan supaya kanak-kanak mencantumkan puzzle
|
-Kanak-kanak mencantumkan puzzle yang diberi oleh guru.
|
-Puzzle
|
Penutup
|
-Guru memberi ulasan.
-Guru memberikan pujian kepada semua kanak-kanak
|
-Kanak-kanak mendengar.
-Kanak-kanak sangat gembira dengan pujian yang diberikan oleh guru dan bertepuk tangan
|
Refleksi:
CONTOH 2
Rancangan Pengajaran Harian
Hari/ Tarikh :
Kehadiran : ____ orang
7.30am – 8.00am (30 minit
Rutin
Aktiviti:
- Bacaan doa
- Nyanyian lagu
- Senanam pagi
- Senam robik ‘chicken dance’
8.00 am -8.40am (40 minit)
Tunjang utama : Awal Matematik
Standard kandungan : ST 7.0- konsep nombor
Standard pembelajaran : ST 7.1.8- menulis nombor 1- 10 menikut cara yang betul
Objektif pengajaran : Di akhir pengajaran, kanak-kanak akan dapat:-
1. Menulis nombor 6 dengan baik
2. Bilang nombor mengikut urutan
3. Lakar bentuk pensil sebanyak 6
Bahan bantu mengajar : kad nombor, pensil, buku
Pengetahuan sedia ada : Kanak-kanak boleh menyebut 1-10
Penerapan nilai murni : ceria, tolak ansur, bekerjasama.
Aktiviti
1. Guru meminta kanak-kanak bilang 1-10 secara menaik kemudian menurun
2. Guru memberitahu tajuk yang akan diajar
3. Guru menunjukkan kad nombor
4. Guru meminta kanak-kanak membilang jumlah pensil, kemudian jumlah buku
5. Aktiviti melakar pensil
6. Latihan menulis huruf 6
7. Pujian
Refleksi:
________________________________________________________________________________________________________________
8.40am – 9.10am (30 minit)
Tunjang utama : Bahasa Melayu- bertema
Standard kandungan : BM 1.0 – kemahiran mendengar
Standard pembelajaran : BM 1.1.3- mendengar dan memberi respons terhadap cerita
Objektif pengajaran : Di akhir pengajaran, kanak-kanak akan dapat:-
1. Berinteraksi dengan baik
2. Mengetahui peraturan di sekolah
3. Melatih daya tumpuan dan pendengaran
Bahan bantu mengajar : buku cerita peraturan sekolah
Pengetahuan sedia ada : Kanak-kanak boleh berinteraksi dengan baik.
Penerapan nilai murni : jujur, cekap, amanah
Aktiviti
1. Guru bertanya khabar
2. Guru meminta kanak-kanak menyanyikan lagu kereta kecil warna merah
3. Guru berinteraksi dengan kanak-kanak berkenaan kehadiran dan peraturan ke sekolah
4. Guru membacakan buku cerita sambil bersoal jawab dengan kanak-kanak
5. Guru meminta kanak-kanak menyatakan nilai-nilai murni dalam buku cerita yang telah di bacakan
6. Guru meminta kanak-kanak tepuk tangan sebagai tanda gembira
Refleksi:
________________________________________________________________________________________________________________
9.10am – 9.40am (30 minit)
Tunjang utama : Bahasa Melayu
Standard kandungan : BM 1.2 - mendengar dan mengecam bunyi perkataan
Standard pembelajaran : Mengenal bunyi perkataan dengan bunyi suku kata awal yang sama
Objektif pengajaran : Di akhir pengajaran, kanak-kanak akan dapat:-
1) Mengecam bunyi perkataan Unta, Ulat
2) Menyebut bunyi perkataan Unta, Ulat
3) Membunyikan suku kata
Bahan bantu mengajar : buku tulis, kad gambar
Pengetahuan sedia ada : Kanak-kanak sudah kenal ulat, unta
Penerapan nilai murni : rajin, bertolak - ansur
Aktiviti
1. Meminta kanak-kanak menyanyika lagu abc
2. Guru menunjukkan gambar unta dan ulat
3. Guru berkomunikasi dengan kanak-kanak
4. Guru menulis perkataan unta dan ulat
5. Guru membimbing kanak-kanak membacakan perkataan
6. Aktiviti di buku tulis
Refleksi:
________________________________________________________________________________________________________________
9.40am – 10.10 am (30 minit)
REHAT
10.10 am - 10.50am (40 minit)
Tunjang utama : Sains dan Teknologi
Standard kandungan : ST 11.0 –bentuk dan ruang
Standard pembelajaran : ST 11.2.2 –mengecam bentuk segitiga, bulat, segiempat tepat dan segiempat sama
Objektif pengajaran : Di akhir pengajaran, kanak-kanak akan dapat:-
1. Mengenali bentuk –bentuk objek
2. Menyatakan nama bentuk setiap objek
3. Mengecam objek dengan baik
Bahan bantu mengajar : bahan maujud - pintu, cermin, meja, papan putih,
Pengetahuan sedia ada : kanak-kanak kenal nama-nama objek terdapat di sekolah
Penerapan nilai murni : tidak berputus asa, bersemangat
Aktiviti
- Guru mempamerkan bentuk segitiga, bulat, segiempat sama, segiempat tepat.
- Guru menerangkan perbezaan segiempat sama dengan setiempat tepat
- Guru membahagikan kanak-kanak dalam kumpulan
- Guru membimbing kanak-kanak membuat pemerhatian ke atas setiap objek yang terdapat di persekitaran kelas dan mengaitkan dengan bentuk
- Hasil pemerhatian dikumpulkan dan sesi berinteraksi
- Lembaran kerja diagihkan untuk latihan pengukuhan
- Pujian dan penghargaan
Refleksi:
________________________________________________________________________________________________________________
10.50am – 11.20am (30 minit)
Tunjang utama : Bahasa Inggeris (BI)
Standard kandungan : BI 3.2 – read simple words with understanding
Standard pembelajaran : BI 3.3.7 – read familiar words printed in the surroundings
Objektif pengajaran : Di akhir pengajaran, kanak-kanak akan dapat:-
1. Menyebut perkataan ‘Table, door, window, staircase, chair
2. Memadankan perkataan dengan objek
Bahan bantu mengajar : video, lembaran kerja
Pengetahuan sedia ada : Kanak-kanak sudah kenal objek-objek di persekitaran sekolah
Penerapan nilai murni : ceria, tolak ansur, bekerjasama.
Aktiviti
1. Guru menerangkan tajuk
2. Tayangan video
3. Guru mengulang semula sebutan dalam tayangan video dan diikuti kanak-kanak
4. Guru menerangkan aktiviti di lembaran kerja
5. Lembaran kerja di agihkan
6. Guru pantau aktiviti kanak-kanak
Refleksi:
________________________________________________________________________________________________________________
11.20am – 11.30am (10minit)
Refl Refleksi
Ulasan
Catat Ulasan