Kanak-kanak dan cerita..
Kebaikkan...
~ Menurut FISHER, Flood& Lapp ( 1999) penceritaan yang baik dapat membantu kanak-kanak dalam memberi cabaran kepada intelek mereka, dapat berimaginasi dengan baik, membantu mereka mengenali dunia dan mendidik mereka supaya suka membaca.
1. Perkembangan sosial
~Iaitu satu proses perkembangan yang membolehkan kanak-kanak berinteraksi dengan orang lain mengikut cara yang diterima oleh masyarakat.
~Wujudnya interaksi semasa sesi bercerita diantara pembaca (guru/ibubapa) dgn pendengar( knk) mllui soal jawab, penerangan dan respon.
~Cth mllui buku cerita sang kancil dengan sang gajah knk akn meniru gmbrn cerita drp buku yg dibacakn utknya. Knk 2 gemar meniru dan bermain..mereka akn melakonkan semula watak2 cerita dengan kawan kawannya lalu membentuk hubungan sosial yang lebih erat
Cth lain https://youtu.be/kluVOEb61eg
2. Perkembangan Emosi
~Menurut Lefrancois, emosi adlh perasaan, psikologikal ( jiwa) dan fisiologikal ( khdupn) , dlm tindak balas seseorang terhadap sesuatu perkara yg berkaitan keperluan dan kehendak peribadi seseorg individu.
~Emosi boleh diklasifikasikan kepada 2 kategori iaitu emosi positif dan negatif. Cth Emosi positif rasa gmbira, seronok, ceria. Cth emosi negatif seperti cemas, takut, sedih marah
~Buku charlie the caterpillar byk mndedhkn peranan emosi seperti sedih dan berakhir dengan kgembiraan, dimana kanak2 akan bljr mengawal emosi dan dapat meningkatkan perkembangan emosi mereka mllui jln cerita yg disampaikn.
https://youtu.be/kluVOEb61eg
Ulasan
Catat Ulasan